Blog

4. Íráskészség

Felkészülési stratégia

  • Gyakorolj különböző típusú szövegeket: formális/informális levél, véleménykifejtő esszé, újságcikk.
  • Tartsd be a struktúrát: bevezetés – tárgyalás – befejezés.
  • Tanulj meg néhány kifejezést, amit a bevezetésben és a lezárásban fogsz tudni használni.
  • Tanuld meg az összekötő kifejezéseket (however, in contrast, in addition, etc.), használatuk nagyon fontos értékelési szempont.
  • Kérj visszajelzést a fogalmazásaidra szaktanártól.

Vizsgastratégia

Mivel ez a legösszetetteb vizsgarész, részletesebb instrukciókkal szeretnék segíteni neked.

Az első feladat

általában nyári munkára , tanfolyamra jelentkezés vagy baráti email, amelyben meghívást kell elfogadnod valamilyen programra. A szöveg hossza: 120–150 szó.

  • Nagyon fontos, hogy vedd figyelembe, baráti, formális vagy félig formális írásműről van-e szó és ennek megfelelő legyen az email stílusa, a használt kifejezések, az elköszönés.

2. feladat

Gyakran egy blogbejegyzésre való reagálás kommentben. Szöveg hossza: 200–250 szó.

Értékelési szempontok

A feladat teljesítése / Tartalom

  • Mindkét feladat esetében figyelmesen olvasd el az irányító szempontokat, fontos, hogy valamennyi irányító szempontra kitérj.
  • Készíts vázlatot, így egyrészt logikusan fogod felépíteni az írásműved, másrészt biztosan nem hagysz ki egyetlen szempontot sem.
  • Egy irányító szemponton belül általában több dologról kell írni. Annak érdekében, hogy ne hagyd ki egyiket sem, pipáld ki azokat, amikről írtál.( a javító tanárok is ezt teszik, megkönnyíted a dolgukat.:)
  • Ahhoz, hogy igazán tartalmas legyen az írásműved, legalább a megadott szószám felső határának megfelelő számú szót használj!
  • Az érettségin a felső határra vonatkozóan nincsenek olyan szigorú megkötések, mint a nyelvvizsga esetében, itt a maximum szószám felével átlépheted a megadott határt, ami az első feladat esetében 225 szó, a második feladatnál 375 szó.

Szövegalkotás

  • Bármilyen műfajról legyen is szó, mindig tagold az írásműved! Legyen benne egy rövid bevezetés és lezárás. Ugyan a blog műfajnál ez ma már nem követelmény, sok javító tanár nem veszi ezt sajnos figyelembe.
  • A megadott irányító szempontokat a fő részben dolgozd ki, minden irányító szempontot külön bekezdésben.
  • Sorban haladj az irányító szempontok szerint, ne ugrálj azok között, legyen egyértelmű a javító tanár számára, hogy melyik irányító szempontról van szó.
  • A kötőelemek használata a bekezdések és mondatok között, valamint az összetett mondatokon belül fontosabb, mint gondolnád!

Szókincs

  • Fontos, hogy választékos szókincset használj. Igyekezz szinonimákat használni, hogy elkerüld a szóismétlést.
  • Érdemes megtanulni néhány szófordulatot illetve mondatot a bevezető, illetve az elköszönő részhez, így azon már nem kell gondolkodnod a vizsgán.
  • Próbálj a meglévő szókincsedből gazdálkodni, az állandó szótárazás nemcsak időigényes, de félrevezető is lehet, hiszen kontextusból kiragadva nem lehetsz biztos abban, hogy egy teljesen új szó valóban megfelelő.
  • Ne másolj ki szavakat, főleg ne egész mondatokat a feladatleírás részből, mert azokat nem értékelik.

Nyelvhelyesség, helyesírás

  • Törekedj a választékos, igényes nyelvtani szerkezetek használatára. Lehetőség szerint használj passzív szerkezetet, feltételes módot, különböző igeidőket, vonzatos igéket stb. mutasd meg, hogy ismered ezeket!
  • Olvasd át többször is az elkészült írásműved, hogy ne maradjanak benne helyesírási hibák! ha bizonytalan vagy, használd a szótárt!
  • Olvashatóan írj, sajnos általános tapasztalat, hogy egyre több esetben alig olvasható a vizsgázó kézírása.